Branilaca Bosne 2A
Zenica, Bosna i Hercegovina

+387 32 442 750
info@chronos.ba

PON - PET
08:00 - 16:00

Razvojem infomacionih tehnologija proces trgovine se sve češće završava na internetu, gdje fizička lica ponekad nude i proizvode sumnjivog kvaliteta i porijekla koji čak mogu biti opasni po zdravlje kupaca. Upravo zbog toga negoduju pojedini trgovci i poslodavci kojima to šteti poslovanju, budući da oni prolaze stroge inspekcijske kontrole i plaćaju dažbine državi.

Na ovom polju inspekcijski organi u BiH poduzimaju određene aktivnosti kako bi se stalo ukraj nelegalnoj trgovini određenim proizvodima, saznaje Fokus.ba.

Pitanje nelegalne trgovine fizičkih lica putem interneta pokrenula je Republička uprava za inspekcijske poslove RS-a u saradnji sa Upravom za indirektno oporezivanje BiH, gdje su uvidom u evidencije jednog poštanskog operatera identifikovane osobe koje su u kratkom vremenskom periodu izvršile veliki broj dostava pošiljki, te postoji sumnja da se radi o nelegalnoj trgovini.

Ovu informaciju potvrdila je za Fokus.ba Dušanka Makivić, portparol Republičke uprave za inspekcijske poslove RS.

“Informacije do kojih smo došli dostavili smo nadležnim Javnim tužilaštvima u Bosni i Hrecegovini i Upravi za indirektno oporezivanje, jer se ovo pitanje mora rješavati na nivou oba entiteta”, navela je Makivić.

Dodala je da se mora napraviti razlika između registrovanih subjekata koji pored prodaje u poslovnom prostoru nude potrošačima i mogućnost kupovine putem njihovih internet stranica, i fizičkih lica koja putem društvenih mreža, u vlastitim domovima nelegalno nude različite proizvode i usluge, čije korišćenje za same građane predstavlja veliki potrošački rizik.

“U takvim okolnostima postoji rizik da se usluge pružaju u nehigijenskim uslovima, upitna je stručnost tih lica, kao i porijeklo i ispravnost proizvoda”, kazala je Makivić.

Mogućnosti inspekcije u konkretnim slučajevima su zakonom ograničena, jer je riječ o privatnim posjedima, a Ustavom RS-a je definisano da je stan, odnosno privatni stambeni prostor, nepovrediv, te da službeno lice samo na osnovu naloga suda može ući u stan ili druge prostorije protiv volje njihovog držaoca.

“S obzirom da je pitanje ulaska u privatne prostorije i vršenje pretresa istih prioritetno u nadležnosti istražnih organa, za suzbijanje nelegalnog rada u privatnim stambenim prostorijama neophodno je da se intezivnije angažuju nadležni organi koji su ovlašteni da vrše istrage i da ulaze u privatni prostor građana. Inspektorat Republike Srpske je spreman da pruži maksimalnu podršku u ovim aktivnostima u dijelu svojih nadležnosti”, navela je Makivić.

Ova institucija već je vršila određene kontrole na mjestima gdje građani nude usluge smještaja.

“U cilju suzbijanja obavljanja neregistrovane djelatnosti pružanja usluga smještaja, republička tržišna inspekcija je na osnovu reklama objavljenih na internet stranicama i oglasima o izdavanju apartmana i soba, po principu stan na dan, u proteklim danima vršila pojačan nadzor u okviru kojeg je do sada izvršeno 106 kontrola. U toku kontrola i nakon provedenog nadzora, 54 subjekata su se registrovala za obavljanje ove djelatnosti, za 16 subjekata je ostavljen rok za registraciju, 24 stranke su u potpunosti odustale od iznajmljivanja, dok je u 12 slučajeva utvrđeno da brojevi navedeni u oglasima nisu aktivni i da preko njih nije ni moguće izvršiti rezervaciju apartmana”, kazala je Makivić.

Za uslugu ili proizvod kupljen od fizičkog lica na društvenim mrežama ne postoji mogućnost reklamacije, podnošenja žalbe ili vraćanja novca.

“Potrošači u ovakvim slučajevima ne posjeduju račun kao dokaz da su platili robu ili uslugu, te nemaju mogućnost da traže zaštitu svojih potrošačkih prava putem inspekcije. U slučaju da dođe do oštećenja zdravlja ili materijalne štete, potrošači nemaju nijedan materijalni dokaz da je kupovina izvršena upravo od tog lica, te bi eventualno u sudskom postupku uz provedene istražne radnje mogli dokazivati svoje tvrdnje. Takođe, potrošači moraju imati na umu da ukoliko putem interneta kupuju proizvode od trgovaca koji nisu registrovani na teritoriji RS-a, nemaju mogućnost reklamacije putem inspekcije RS-a. U slučaju da je trgovac registrovan sa sjedištem u FBiH ili Distriktu Brčko, moraju se obratiti njihovim inspekcijskim organima koji su mjesno nadležni”, rekla je Makivić.

Ukoliko se građani odlučuju na kupovinu putem interneta iz drugih zemalja, preporuka je da biraju renomirane posrednike, koji svojom politikom štite prava potrošača, preporučuju iz Republičke uprave za inspekcijske poslove RS.

Izvor: www.fokus.ba
Fotografija preuzeta sa: www.pixabay.com